Het kabinet voorziet op Schiphol een groei van maar liefst 40.000 vluchten. Er wordt gesproken over ‘grenswaarden voor de veiligheid en de hoeveelheid geluidshinder, (ultra)fijnstof en CO2’, maar tot op heden zijn veel van deze grenswaarden, als ze er al waren, boterzacht gebleken en werd er niet op gehandhaafd.
Wij van GroenLinks Teylingen vinden dat de luchtvaart net als trein, bus en auto haar uitstoot verminderen om milieu, gezondheid en klimaat te beschermen. En daar past groei van de luchthavens niet bij. GroenLinks Teylingen is daarom tegen de groei van Schiphol en tegen een tweede Kaagbaan.
Hoofdpunten
- Geen tweede Kaagbaan
- Minder nachtvluchten
- Meer meetpunten voor lawaai en vlieghoogtes, vooral binnen de woonwijken
- De gegevens over geluidsoverlast en luchtvervuiling moeten worden verzameld door een neutrale instantie
- We moeten strijden voor duidelijke normen voor overlast, en het opleggen van sancties bij overtredingen
- Teylingen moet hierin samenwerken met alle gemeenten rond Schiphol