Afgelopen jaarwisseling is er ook in Teylingen weer een grote hoeveelheid vuurwerk afgestoken. Vuurwerk kan erg mooi zijn, maar helaas leidt dit ook tot aanzienlijke vervuiling. Met name knalvuurwerk en vuurpijlen zorgen, naast milieuschade, ook voor gevaar en overlast voor mensen en dieren.

De Teylingse fractie is daarom van mening, dat deze twee vuurwerksoorten niet langer gebruikt zouden moeten worden. Om de inwoners van de drie dorpen toch van spectaculair nieuwjaarsvuurwerk te laten genieten, verzoekt de fractie de gemeente om in ieder dorp een vuurwerkshow te organiseren. Bij deze centrale vuurwerkshow kunnen de inwoners samen komen om het nieuwe jaar in te luiden.

De tekst van de motie, die tijdens de raadsvergadering van 31 januari ingediend wordt, is als volgt:

De fractie van GroenLinks

Stelt de raad voor de volgende motie aan te nemen:

Overwegende dat

• Knalvuurwerk en vuurpijlen veel impact op en overlast voor milieu, mens en dier betekenen;

• De onderzoeksraad voor de veiligheid (OVV) het kabinet meerdere malen geadviseerd heeft om knalvuurwerk en vuurpijlen landelijk te verbieden, omdat deze een groot veiligheidsrisico betreffen;

• Het kabinet dit advies niet overneemt;

• Ook de politie en de brandweer een landelijk verbod adviseren;

• Het kabinet een wetswijziging voorbereidt die een lokaal verbod voor de aanstaande jaarwisseling mogelijk maakt;

• Het wenselijk zou zijn dat er een landelijk verbod op het particulier afsteken van knalvuurwerk en vuurpijlen komt.

Verzoekt het college

• Het kabinet te vragen om een landelijk verbod op het particulier afsteken van knalvuurwerk en vuurpijlen in te stellen vanaf de jaarwisseling 2019/2020;

• Zo lang er geen landelijk verbod is een lokaal verbod in te stellen voor de gemeente Teylingen, zodra het kabinet dit mogelijk heeft gemaakt;

• In de drie kernen een vuurwerkshow te organiseren tijdens de jaarwisseling;

• Deze vuurwerkshows te financieren uit vrijvallende kosten voor handhaving en herstel van schade als gevolg van vuurwerk.

en gaat over tot de orde van de dag.